15/11/2023

Halla maakt mooiste vredesposter!

(Foto: Maria van Dorst)

Halla al Omar van basisschool De Krokodaris in Venray heeft de Lions Vredesposterwedstrijd 2023 in Venray gewonnen. De prijs werd uitgereikt door Michiel Uitdehaag, burgemeester van Venray. Het was de 36ste keer dat deze wedstrijd door de Lions Clubs International werd uitgeschreven.

Durf te dromen is het thema van 2023. Dat thema wordt op de mooie poster van Halla al Omar origineel verbeeld op verschillende manieren. Als eerste valt het dromende meisje met de mooie haren op. Zij heeft haar ogen dicht en haar verschillende dromen hangen in wolken om haar heen. Vredige diertjes bevolken de wolken, en verder zien we een kinderpaar met de handen ineengeslagen, twee figuren die tegen een boom geleund naar de verte turen en de kleuren van de regenboog. Het is allemaal mooi weergegeven in deze tekening.

De bijzondere compositie met het glimlachende meisjeshoofd in het midden maakt het tot een bijzondere geheel. Daarom heeft deze poster volgens de jury de eerste prijs verdiend.

De tweede prijs was voor Robin Arts van basisschool Eigenwijs uit Oirlo.

Een luchtballon en een explosie van kleur vormen het hart van deze leuke tekening. Diverse figuurtjes op de tekening staan met hun handen in de lucht. Ze reiken naar hun dromen. Dromen van vrede zoals gesymboliseerd door de vredesduif met een takje in zijn bek. Er zijn nog meer symbolen van vrede afgebeeld: een vredesteken en hartjes op de mand van de luchtballon; de kleuren van de regenbogen in de lucht en op de kleding van een van de poppetjes. De tekenaar hoopt ook op vrede in Oekraïne, getuige de wensballon linksboven op de poster.

De vele vormen passen mooi in het vlak van de tekening, die heel kleurrijk en met veel aandacht is uitgewerkt. Een verdiende tweede plaats volgens de jury.

De derde prijs is gewonnen door Lize Biezenaar van basisschool de Klimboom uit Venray.

Dit keer is er niet één centraal thema maar zijn drie dromen van drie jonge mensen naast elkaar verbeeld. De heldere boodschap is duidelijk weergegeven. De jongeman links wenst vrede met een duif, met zijn hand en wil niet dat er geschoten wordt. Het jonge meisje in het midden droomt dat alle culturen de handen ineenslaan, ze maakt een vuist tegen onrecht en brandt een kaars voor de vrede. De jongeman rechts droomt van een aarde waarin we circulair leven, met zonne- en windenergie. De elementen zijn prachtig vormgegeven. Het originele geheel van deze poster verdient de derde plaats.

De publieksprijs ging naar Floor Direks van basisschool Eigenwijs  uit Oirlo.

De winnende posters gaan door naar de volgende ronde. Uiteindelijk wordt de mooiste poster ter wereld uitgekozen. Wereldwijd doen er jaarlijks honderdduizenden kinderen aan de vredesposterwedstrijd mee.

Op de foto van links naar rechts: Floor Direks, Halla Al Omar, Michiel Uitdehaag, Robin Arts, Robert Janssen van Lionsclub Venray, Rianne van Casteren van Lionsclub Venray Peelparel en Lize Biezenaar.

(Foto: Antoon Jeuken)